De morfine pleisters die hij in januari gekregen heeft sloegen aan en dat heeft hem veel verlichting gegeven. Blijft een feit dat hij nog steeds heel erg moe was (en is). Hij heeft zelfs in het begin weer een paar nachten geslapen, maar ondanks dat nog steeds erg moe en niet meer lang op kunnen blijven, of lang kunnen staan of zitten. Slapen deed hij zoveel mogelijk rechtop zittend, omdat hij anders vreselijk moest hoesten. Later is hij toch weer rusteloos geworden 's nachts, waardoor hij weer weinig slaapt. Vorige week
zaterdag hebben we een rolstoel geregeld en zijn we naar "Railz" gegaan (Railz = allemaal treinbaantjes met delen van Rotterdam en omgeving nagebouwd). Hier heeft hij enorm van genoten.
Afgelopen dinsdag op
woensdag nacht vond mijn moeder hem in bed, helemaal slap en in zijn bed geplast, niet in staat om wat te zeggen.
Woensdag ochtend is hij naar het ziekenhuis gegaan voor onderzoek, nog steeds niet in staat om te praten en nauwelijks spiercontrole. Het enige wat hij deed was af en toe een oog open en met zijn hand bewegen om aan te geven dat hij bepaalde dingen wilde. Het blijkt dat er een bloedstolsel in zijn hersenen terecht is gekomen. Gegeven de situatie is dit dan een beetje een meevaller, omdat we bang waren voor een uitzaaiing naar zijn hersenen.
In het ziekenhuis heeft hij het slecht naar zijn zin. Hij wil van alles, maar kan het niet duiden, hij wil hoesten, maar kan het niet omdat hij geen controle heeft over zijn spieren, eten en drinken lukt hem niet. Hij wil rechtop zitten, maar iedere keer als wij komen ligt hij weer plat (om doorliggen te voorkomen). Hij krijgt morfine pleisters, maar de dosis bleek lager te zijn dan die hij eerder had (inmiddels is dit weer hersteld, maar veel pijn tot gevolg). Hij lag aan de hartbewaking maar toen hij deze
afgelopen vrijdag los getrokken had, kwam er niemand kijken, terwijl ze dit zouden moeten zien. Hij kreeg (zonder overleg) kalmerende middelen waardoor hij nog meer moeite heeft met zich uiten en aangeven wat hij wil. Je merkt dat hij alles meekrijgt en begrijpt, maar toch behandelen sommige verpleegsters hem alsof hij geestelijk gestoord is.
Kortom het bezorgt hem een hoop ongemak met een hoop gerochel en gegrom tot gevolg.
Afgelopen zaterdag heb ik tot mij grote schaamte ook bijgedragen aan zijn ongemak door in te gaan op het kopje koffie dat mij aangeboden werd door de verpleegster (een van de weinigen die luistert en wel probeert om te zorgen ipv protocollen na te leven). Ineens gingen z'n ogen open en keek hij me echt aan van: "Oh lekker, geef mij ook", maar helaas kan dat niet, omdat hij zijn spieren niet goed kan beheersen en er een erg groot risico is dat hij zich verslikt.
Vanmiddag (20 feb 2012) hebben we een gesprek met zijn behandelend arts over hoe we verder gaan. In ieder geval wordt
dinsdag bij mijn moeder een (ziekenhuis)bed bezorgt waardoor hij naar huis kan en als het goed is gaat hij
woensdag naar huis en krijgt palliatieve zorg. Hij heeft toen hij nog goed kon praten aangegeven dat hij dat in ieder geval wilde en niet in een ziekenhuis of bij een hospies. Als hij thuis is komt er vier keer per dag een verpleegkundige en 's nachts komt er een verpleegkundige voor de nachtzorg, maar het zal toch een grote belasting zijn voor mijn moeder.